Maak van Maastunnel een OV-tunnel
Thema: Duurzame stad
Stadsinitiatief Rotterdam wil dat de Maastunnel na afronding van de renovatiewerkzaamheden een openbaar vervoerstunnel wordt met elektrische bussen en/of trams zonder bovenleiding. Dat is één van de uitkomsten van een expertbijeenkomst die de partij vanmiddag had met deskundigen in een Amerikaanse schoolbus. Aan boord waren onder andere Anke Griffioen, ondernemer in Rotterdam en voorzitter van de tunnelcommissie BOOG, Sander Jongerius van de Stichting Rotterdamse Klassiekers en duurzaamheidsadviseur, Emile van Rinsum, directeur van het Milieucentrum en Gerard Lappee van reizersvereniging ROVER. De deskundigen waren het er over eens dat Rotterdam een gezonde, gezellige en bereikbare stad moet zijn. Een verkeersriool dwars door Rotterdam past daar niet bij. Het leidt tot files in de stad en tot ongezonde lucht voor bewoners, fietsers, voetgangers en recreanten.
Jos Verveen, lijsttrekker van Stadsinitiatief Rotterdam: "Het langdurig afsluiten van de Maastunnel voor autoverkeer van Noord naar Zuid vanwege renovatiewerkzaamheden laat zien dat Rotterdam vrij aardig zonder autotunnel voor doorgaand autoverkeer kan. Automobilisten die zich van Noord naar Zuid verplaatsen, doen dat nu vaker via de daarvoor bedoelde Ring. We moeten hen dus een compliment maken. Over 1,5 jaar, als de renovatie is afgerond, is Rotterdam daar nog meer aan gewend. Een mooi moment om door te pakken en niet terug te vallen op iets waar we als stad juist vanaf willen om het gezellig en gezond te houden.” Over het autoverkeer van Zuid naar Noord waren de deskundigen het ook eens: die moet op termijn, hulpdiensten uitgezonderd, ook verdwijnen. Maar een termijn wilden ze daar niet aan verbinden. Met de transformatie van de Noord/Zuid-route naar een openbaar vervoerstraject wordt een eerste belangrijke stap gezet, zo is de redenatie. Vervolgens kunnen omwonenden, ondernemers en ambtenaren in samenwerking aan de slag om over de herinrichting van de tunneltraverse van de ‘s-Gravendijkwal knopen door te hakken en over de Maastunnel als geheel. Daarbij dient ook rekening te worden gehouden met omliggende wegen en buurten. De inzichten die worden opgedaan zijn volgens de deskundigen bruikbaar voor andere verkeersriolen in Rotterdam, zoals de Stadhoudersweg en Schieweg.
De deskundigen bespraken aan boord ook andere maatregelen om te zorgen voor een gezellige, gezonde en bereikbare stad, waar het prettig wonen en verblijven is. Zo dienen in zogenaamde aanloopstraten zoals de Nieuwe Binnenweg parkeerplaatsen plaats te maken voor dubbele fietspaden, dienen er meer P+R-terreinen aan de rand van de stad te komen en meer fietsparkeerplekken. Opvallend was dat de deskundigen uitbreiding van de milieuzone niet als een heel effectieve maatregel zien. Liever zien zij dat er landelijk beleid komt over milieuzones zodat niet iedere stad z’n eigen regels heeft. Ze adviseren het College van B&W om benzineauto’s met rust te laten omdat de voordelen van het weren van oude benzineauto’s niet opwegen tegen de nadelen. Bovendien is er met de strijd tegen benzineauto’s veel draagvlak bij de bevolking voor de milieuzone verspeeld. Het idee van Stadsinitiatief Rotterdam om een percentage van 1% van de gemeentebegroting van 3,5 miljard te reserveren om initiatieven uit de stad te ondersteunen, werd breed omarmd. De experts verwachten veel initiatieven op het gebied van groen, duurzaamheid en circulaire economie. Ze willen een minder dominant stadsbestuur, met meer ruimte voor bewoners: geen ‘kendoe’, maar ‘let them do’.
Onderwerpen bij Duurzame stad
Andere thema's van Stadsinitiatief Rotterdam
Standpunten
- Bedrijvige stad
- Bereikbare stad
- Bestuurde stad
- Afschaffen woon/werk-verkeer vergoeding voor ambtenaren van buiten Rotterdam
- Bij gelijke geschiktheid: liever ambtenaar uit Rotterdam!
- Laat Rotterdam z’n burgemeester kiezen
- Meer jonge ambtenaren!
- Geef wijken een eigen budget
- Diversificeer personeelsbestand van gemeente Rotterdam
- Vergunning niet op tijd -> geen leges!
- Betrokken stad
- Bewoonbare stad
- Digitale stad
- Duurzame stad
- Gezonde stad
- Groene stad
- Innovatieve stad
- Leefbare stad
- Levendige stad
- Kunst- en cultuursubsidies eerlijker verdelen
- Meer 24-uurs vergunningen voor horecaondernemers
- Geluidsklachten in de BuitenBeter app
- Stadsfonds voor culturele initiatieven
- Openbare bedrijfskantines in binnenstad
- Hou horecaterrassen open!
- Behoud Schieblock voor Rotterdam
- Drie keer zoveel ruimte voor creatieven en kunstenaars
- Experiment vrije sluitingstijden horeca
- Meer live optredens in (muziek)cafe's
- Collectieve vergunning in Eurekaweek en op feestdagen
- Drie extra evenementenlocaties!
- Behoud cruiseschepen voor de stad
- Flexibele terrastijden in woonwijken
- Mooie stad
- Open en eerlijke stad
- Opgeleide stad
- Betere en gezondere schoolgebouwen: 300 miljoen euro!
- Gekwalificeerde kunst- en cultuurdocenten voor de klas
- Niet de helft, maar álle Rotterdamse kinderen 3 uur gymles van professionele sportdocent
- Stadsfonds voor onderwijsinnovatie in Rotterdam
- Ontneem gevluchte kinderen hun moedertaal niet
- Geef vroegtijdse schoolverlaters een praktijkcoach
- Schone stad
- Sportieve stad
- Veilige stad
- Zorgzame stad
- Bij multiprobleemgezinnen: één top hulpverlener aub!
- Stadsfonds voor zorg en welzijn
- Wijkgerichte zorg: stop met bureaucratisch aanbesteden!
- Stadsfonds tegen armoede en sociaal isolement
- Wijs Rotterdammers op anti-rookcursus van hun zorgverzekering
- Vrij reizen voor álle Rotterdamse huishoudens met minimum-inkomen
- Leeftijdsgrens gokken van 18 naar 21 jaar
- Wijkgerichte zorg: schaf de bureaucratische aanbestedingen af!